امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گروه خودروی
#1
قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو ایران (۲)

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷:۰۰


اصرار فرانسوی ها برای امضاء در دولت یازدهم ، تاکید وزیر صنایع برای امضاء در دولت دوازدهم

عصر خودرو- پس از ماه ها مذاکره و با گذشت بیش از ده ماه از امضاء توافق أولیه در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶، قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت

خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی و شرکت نگین خودرو نماینده محصولات وارداتی رنو در ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی به

پایان رسید و آماده امضاء بین طرفین شد .
#2
دو نشانه ماندگاری قراردادهای خودرویی


عصر خودرو- در حالی به اعتقاد برخی کارشناسان، دولت آمریکا با اعمال فشار به ایران از طریق تحریم‌های جدید، احتمالا مقدمات خروج از برجام را کلید زده که

آینده سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌خصوص در بخش خودرو هم اینک مورد پرسش واقع شده است. با این حال اما خودروسازان تاکید دارند که قراردادها به‌نحوی

تنظیم شده که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به‌راحتی به قول و قرارهای خود پشت کنند.

دو نشانه ماندگاری قراردادهای خودرویی

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، حال در شرایطی گفته می‌شود شرکت‌ها ناگزیر به ادامه همکاری با خودروسازان داخلی هستند که به

 عقیده کارشناسان این موضوع ارتباط مستقیمی با مفاد قراردادهای تنظیمی دارد. اگر در قراردادهای منعقد شده تضامین لازم برای ماندگاری شرکت خودروساز

خارجی دیده شده باشد، آنها به‌راحتی نمی‌توانند از بازار کشور ما خارج شوند؛ بلکه موظف به انجام تعهدات خود هستند، اما در صورتی که تضامین خاصی در نظر

 گرفته نشود و آنها خود را در مخاطره ببینند قطعا بازار ایران را ترک خواهند کرد. از آنجا که جزئیات قراردادهای منعقد شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و

خودروسازان آشکار نشده است و نمی‌توان درباره شرط‌های ماندگاری خارجی‌ها در بازار ایران اطلاعاتی کسب کرد، اما کارشناسان معتقدند بنابر برخی نشانه‌ها

می‌توان درباره ماندگاری خودروسازان خارجی در صورت نقض برجام تا حدودی اطمینان داشت. یکی از این نشانه‌ها عمق سرمایه‌گذاری است که خودروساز

خارجی در صنعت خودرو کشورمان انجام داده است؛ به این معنا که خودروسازی که در قرارداد خود تاسیس مرکز تحقیق و توسعه یا مرکز تحقیقات موتور را در نظر

 گرفته باشد قطعا با هر مشکلی بازار ایران را ترک نمی‌کند. دومین نشانه اما حجم سرمایه‌ای است که شرکت خودروساز وارد بازار کشورمان کرده است؛

به‌عبارت بهتر هر چه میزان سرمایه قابل اتکاتر باشد، نشان می‌دهد شرکت خارجی قصد دارد حضور مستمری در بازار ایران داشته باشد.
#3
۰۵:۱۴ | ۱۳۹۶/۰۵/۲۱


/نگاه ویژه/


وزیر جدید اقتصاد و چالشی به نام صادرات خودرو



به گزارش پرشین خودرو، محمد شریعتمداری در شرایطی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم معرفی شده که در دوران

مسوولیتش در وزارت بازرگانی دولت اصلاحات، توانسته کارنامه موفقی را در حوزه صادرات از خود به جا بگذارد.با این حساب، انتظار می‌رود در صورت رای اعتماد

مجلس شورای اسلامی به وی، با رونق صادرات مواجه شویم و در این بین، بهبود صدور خودروهای داخلی نیز جزو گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها در

وزارت صنعت دولت دوازدهم (با حضور احتمالی شریعتمداری) به حساب می‌آید.


هرچند کارنامه موفق شریعتمداری در حوزه صادرات، امیدواری‌ها به رونق تجاری کشور را در دولت دوازدهم افزایش می‌دهد، با این حال بهبود صادرات خودرو با اما و اگرها و موانع سختی مواجه است.

به‌عبارت بهتر، شریعتمداری به‌عنوان وزیر احتمالی صنعت در چهار سال پیش رو، در صورتی می‌تواند صادرات خودروهای داخلی را رونق ببخشد که موانع موجود را

از سر برداشته یا هموار کند. از جمله این موانع اما می‌توان به قیمت تمام شده بالای خودروهای داخلی و همچنین کیفیت نه چندان مقبول آنها اشاره کرد، چه

آنکه این دو مقوله (کیفیت و قیمت) بیش از هر چیز دیگری در یافتن بازارهای صادراتی و حفظ آنها دخیل است؛ بنابراین شریعتمداری در صورت رای اعتماد

نمایندگان بهتر است تمرکز اصلی خود را در خودروسازی روی این دو مساله مهم گذاشته و شرایط را برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام

شده، تا حد امکان فراهم کند. البته در بهبود صادرات، مسائل مهم دیگری مانند واقعی شدن نرخ ارز و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز وجود دارند که حل همه

آنها به تنهایی از عهده وزیر صنعت، معدن و تجارت برنمی آید، با این حال وزیر جدید می‌تواند در حد توان خود در راه‌حل این چالش‌ها قدم بردارد.


رئیس انجمن قطعه سازان:

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲


حمایت از وزیر جدید را وظیفه خود می دانیم و به آن پایبندیم


رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه حمایت از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت وظیفه ماست، گفت: امیدواریم وزیر جدید با تحلیل صنعت فعلی و با تجارب خوبی

که در تجارت و بازرگانی دارند صنعت کشور را رو به بهبود ببرند.


حمایت از وزیر جدید را وظیفه خود می دانیم و به آن پایبندیم

به گزارش خودروکار، رضا رضایی گفت: با توجه به اینکه آقای شریعتمداری بینش و تجارب خوبی در زمینه تجارت و بازرگانی دارد و با ارتباط خوبی که ایشان با

سیاستگذاران و دولت و مجلس دارد امیدواریم بتواند صنعت را به سمت صادرات گرا شدن پیش ببرد.

وی با تصریح اینکه انتخاب محمد شریعتمداری بعنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب بجا و درستی بوده گفت: وی می تواند با یک عارضه یابی صحیح و تعیین اهداف مشخص ، صادرات کشور را افزایش دهد و توازن را در صادرات و واردات برقرار کند.
#4
چشم امید خودروسازان خارجی به وزیر جدید صنعت

عصر خودرو- وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی احتمالا به‌زودی سکاندار خود را در دولت دوازدهم خواهد شناخت که با مشخص شدن وزیر جدید، تکلیف

برخی خودروسازان خارجی نیز برای حضور در ایران مشخص می‌شود.



دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، هر چند در حال حاضر حضور چند شرکت خارجی در خودروسازی کشور قطعی شده و شرکت‌هایی

نیز وارد فاز اجرا شده‌اند، با این حال برخی دیگر از برندهای خودروساز دنیا هنوز مجوز ورود به کشور را نگرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل و مانع بر سر

راه حضور این خودروسازان در کشور، قوانین سختگیرانه و بعضا غیر قابل اجرا (در کوتاه مدت)، است که از سوی وزارت صنعت دولت یازدهم لحاظ شده‌اند.

در این بین، الزام داخلی‌سازی 40 درصدی در شروع کار، یکی از شروط سخت و دست و پاگیر برای حضور خودروسازان خارجی در ایران به‌شمار می‌رود که مسوولان

وزارت صنعت دولت قبل اصرار زیادی بر اجرای آن داشتند. هرچند داخلی‌سازی فی نفسه اقدام مثبتی به‌شمار می‌رود، با این حال وقتی به مانعی بر سر راه حضور

سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شود، جذابیت آن کمرنگ شده و اصل ماجرا یعنی مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا زیر سوال می‌رود. در این شرایط، برخی

خودروسازان خارجی در انتظار انتخاب سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌سر می‌برند و امیدوارند این وزارتخانه در دولت دوازدهم، انعطاف بیشتری را

برای حضور آنها نشان داده و از سختگیری‌ها به‌خصوص در حوزه داخلی سازی، بکاهد.

انتظارات صنعت خودرو از شریعتمداری

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت یکی از گزینه‌هایی به شمار می‌رفت که حساسیت‌های زیادی به همراه داشت، چراکه گمانی‌زنی‌های زیادی برای این انتخاب مطرح بود و در نهایت با معرفی محمد شریعتمداری پرونده این حدس و گمان‌ها بسته شد.

به گزارش خودروکار، اهمیت این انتخاب از آن جهت است که دولت دوازدهم در نظر دارد با تغییرات جدی در وضعیت اقتصادی کشور ضمن ایجاد رونق و حذف رکود، مشکل اشتغال را حل کند. به این ترتیب از آنجا که صنعت خودرو پیشران اقتصاد و لکوموتیو رشد صنایع به‌شمار می‌رود، سیاست‌گذاری و رویکرد وزیر جدید به این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. اظهارات و اقدامات وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان داده او نیز مانند نعمت‌زاده موافق حمایت از صنعت خودرو بوده و معتقد است حمایت‌های‌دولتی در نهایت تقویت زنجیره خودرو را به دنبال دارد. او پیش از این در اظهارات خود عنوان کرده بود حمایت از صنعت خودرو، مشابه آنچه مدنظر دولت ایران است، در برخی کشورهای اروپایی به‌صورت شدیدتری در جریان است؛ بنابراین حمایت منطقی از تولید داخلی خودرو، با مبانی حاکم بر نظام تجاری جهان و استانداردهای بین‌المللی مقدور و ممکن است. شریعتمداری همچنین بر اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای بر واردات خودرو تاکید دارد، اما در عین حال مدیریت را محدودیتی برای دفاع همه جانبه از تولید خودرو می‌داند و معتقد است باید در این باره تدبیر مناسبی انجام شود، چراکه جهان امروز تعلل‌ها نمی‌پذیرد و با سرعت زیادی در حال حرکت است. در این گزارش نظر برخی کارشناس صنعت خودرو را از محور برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم جویا شده‌ایم.

پیگیری مسیر دولت گذشته
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو: آنچه مسلم است روی کار آمدن وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تغییری در روند امضای قراردادهای مشترک رخ نخواهد داد و مسیر دولت گذشته پیگیری خواهد شد، اما به نظر می‌رسد با توجه به سابقه تجاری شریعتمداری، مسائل بازرگانی و صادرات با جدیت بیشتری پیگیری شود. با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و در راستای ادامه راه دولت یازدهم انتخاب شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب مناسبی است و باید این انتخاب را یک حرکت رو به جلو در دولت دوازدهم دانست. در دولت یازدهم تصمیم‌هایی با هدف حمایت از تولید داخلی اتخاذ شد که از دید فعالان اقتصادی مناسب ارزیابی نمی‌شود. نکته مهم آن است که وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده فضای شفاف و رقابتی را برای حوزه صنعت، معدن و تجارت ایجاد کند تا ارزش‌افزوده مناسبی عاید کشور شود.


اجرای قوانین، مشکل اصلی صنعت خودرو
ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سابقه گسترده‌ای در امور بازرگانی دارد بنابراین نیاز است تا نفر دومی بر بخش‌های صنعت و معدن تمرکز ویژه داشته باشد. از آنجا که گستردگی فعالیت‌های صنعت بیشتر است باید تخصص و تجربه کافی نیز وجود داشته باشد تا ترکیب منطقی و هوشمندانه در این وزارتخانه بزرگ شکل بگیرد. با توجه به برنامه‌های مختلفی که از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و بحث توسعه ساخت داخل مطرح شده باید سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه محصولات جدید، ورود به بازارهای جهانی و بحث‌های صادراتی که در حال اجراست با پشتیبانی لازم پیگیری و برای فعالیت‌هایی که در دوره‌های مختلف مغفول مانده بود برنامه‌ریزی‌شده تا این حرکات جان دوباره‌ای بگیرند تا شاهد حرکت رو به جلو باشیم. بنابراین اگر نفر دوم قوی با عنوان قائم‌مقام یا معاون امور صنایع وجود داشته باشد، باید منتظر موفقیت بیش از پیش این وزارتخانه باشیم. درحال‌حاضر هدفگذاری‌ها و برنامه‌هایی وجود دارد که از طریق کار کارشناسی به آنها دست یافته‌ایم در عین حال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقش عمده‌ای در شکل‌گیری سند راهبردی صنعت خودرو داشته است.
برنامه تدوین شده برنامه‌ای قوی و به تعبیری آینده‌نگر بوده و با رویکرد توسعه صنعت خودرو انجام شده و برنامه جامعی به شمار می‌رود، اما بخشی از آن محقق نشد به طوری که در بخش صادرات تا اندازه زیادی از برنامه فاصله داریم. همچنین تعمیق ساخت داخل و توسعه صنعت قطعه و صادرات در برنامه‌های رشد صنعت خودرو پیش‌بینی شده بود که هم‌اکنون تا اندازه زیادی از برنامه عقب هستیم. بنابراین هرچند همه این برنامه‌های شکل گرفته به لحاظ کمی و کیفی محقق نشده اما لازم است در دور جدید فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد. با این شرایط به نظر نمی‌رسد در حوزه صنعت شاهد تغییرات عمده‌ای باشیم و تنها چیزی که نیاز است اجرای قوی است. هم‌اکنون واحدهای تولیدی قطعه‌سازی و خودروسازی با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند که این روند نیازمند اصلاح است تا مشکلات گذشته تکرار نشود. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه با هدف توسعه فناوری از دیگر مشکلات اجرایی است که تاکنون با آن درگیر بوده‌ایم در واقع اهداف و برنامه‌ها چندان تغییری نخواهد کرد و مشکل اصلی اجرایی بوده که امیدواریم با ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت جدید این مشکل نیز برطرف شود.


برنامه‌ریزی برای تولید رقابت‌پذیر در صنعت خودرو
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سابقه وزارت بازرگانی را در کارنامه خود دارد بنابراین توانمندی‌های زیادی در این بخش وجود دارد و به‌طور قطع برای بخش صنعت نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده و با معاونانی که در این رشته فعالیت داشته‌اند، مشورت‌هایی انجام خواهد شد. اما نکته ضروری که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید به آن توجه داشته باشد این است که سرمایه‌گذاری راه نجات کشور است بنابراین فضای کسب‌وکار باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که صنعت و تولیدات صنعتی نیز رقابت‌پذیر باشند هم‌اکنون مواد اولیه صنعت خودرو و موتور سیکلت و... مانند مواد آلیاژی و ورق‌های فولادی تولیدات رقابت‌پذیری نیستند و به همین دلیل شاهد بازی با تعرفه در این صنایع هستیم. به طوری که تعرفه ۲۰درصدی برای واردات این قطعات اعمال می‌شود این درحالی است که تعرفه واردات قطعات خودرو نیز ۲۰درصد نیز تعیین شده، در حالیکه اصول زیربنایی تعرفه بر این مبناست که تعرفه مواد اولیه حداقل‌ترین‌ها را در فهرست تعرفه به خود اختصاص دهد و پس از آن کالای نیمه ساخته، تعرفه بالاتری و در نهایت کالای ساخته شده بالاترین تعرفه را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به این شرایط انتظار می‌رود فضای کسب‌وکار به گونه‌ای پیش رود که همه تولیدات صنعتی رقابت‌پذیر باشند که راهکار تحقق چنین روندی جوینت شدن هر رشته صنعتی با طرف خارجی و یا خریدی از آنها است. فناوری روزانه در حال تغییر است و از آن جاکه سال‌ها با محدودیت‌های تحریم روبه‌رو بوده‌ایم از تغییر فناوری عقب مانده‌ایمیکی از مولفه‌های رقابت، کیفیت در کنار کمیت است که در نهایت منجر به نرخ رقابتی خواهد شد. وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید برنامه‌ریزی برای ادغام واحدهای کوچک را در دستور کار قرار دهد. هم‌اکنون خودروساز برای تامین یک قطعه ناگزیر به امضای قرارداد همکاری با چند قطعه‌ساز به طور همزمان است، زیرا قطعه‌سازان توان تولید بالایی ندارند درحال‌حاضر میزان تولید حدود ۷ تولیدکننده تایر در ایران به اندازه یک تولیدکننده تایر در دنیاست که این روند باعث افزایش نرخ تمام شده محصولات می‌شود. بنابراین باید ترتیبی اتخاذ شود این قطعه‌سازان با یکدیگر ادغام تا تیراژ اقتصادی حاصل شود که این روند کمیت کار را محقق می‌کند. از نظر کیفیت نیز شراکت شدن با شرکت‌های خارجی و خرید فناوری‌های نوین و ماشین‌آلات جدید و بروزرسانی ماشین‌آلات می‌تواند شرایط تا اندازه زیادی بهبود بخشیده و در نهایت منجر به کاهش نرخ تمام شده تولیدات صنعتی شود.
آنچه لازم است مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم قرار گیرد تولید صادرات محور است وقتی از نظر کمیت و کیفیت تولید قطعه و یا کالایی رقابتی شده و در اندازه اقتصادی با کیفیت بالا تولید می‌شود، نرخ رقابتی شده و به راحتی امکان صادرات فراهم خواهد شد. در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی با تولید صادراتی و حضور در بازارهای جهانی امکانپذیر خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود ترتیبی داده شود تعرفه هر کالای صنعتی برای ۵ سال آینده از سوی دولت مصوب شود چراکه این امر از لازمه‌های پیوستن به سازمان تجارت جهانی است. از سوی دیگر همسو بودن تعرفه‌ها با سیاست‌های بین‌المللی نیز باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران هر رشته صنعتی چشم‌انداز ۵ سال خود را در اختیار داشته باشند و با دید باز تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران بگیرند.

ضرورت افزایش حجم مشارکت‌های بین‌المللی
حسن کریمی‌سنجری کارشناس صنعت خودرو: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با توجه به سابقه چند سال گذشته خود نشان داده فردی اجرایی و عملگرا خواهد بود، اما پیشنهاد می‌شود با توجه به سابقه وی، قائم‌مقامی برای حوزه صنعت تعیین کند که قائم‌مقام باید جایگاهی بالاتر از معاونان داشته باشد تا تمام مسائل مرتبط با حوزه صنعت و معدن را پیگیری کند. در ۴ سال گذشته مشارکت‌های بین‌المللی در صنعت، معدن و خودرو آغاز و پیگیری شده که تمام آنها به ثمر نرسیده است و باید دولت دوازدهم مشارکت‌های قبلی را پیگیری و مشارکت‌های جدیدی برای صنعت خودرو کشور فراهم کند. افزایش حجم مشارکت‌های بین‌المللی سرعت رشد و پیشرفت صنعت خودرو را افزایش می‌دهد و لازم است وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم به این موضوع توجه کافی داشته باشد. اما توجه به این نکته نیز ضروری است که جایگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت راهبردی است و تصمیم‌هایی همچون ممنوعیت واردات خودرو با بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی حجم موتور که در دولت یازدهم اتخاذ شد به‌طور قطع در اتاق فکری تصمیم‌گیری و از سوی وزیر ابلاغ شده است. به طور قطع امکان دارد تصمیم‌های آینده دولت دوازدهم برخی از تصمیم‌های گذشته را تغییر دهد که این امر با سیاست‌های کلان دولت و بررسی‌های اتاق فکر مشاور وزیر مرتبط است.
#5
۱۴:۰۶ | ۱۳۹۶/۰۵/۳۰


/گزارش خبری/واکنش کارشناسان به انتقاد رئیس جمهور از صادرات خودرو؛


به جای صادرات کیفیت خودروها را بالا ببرید!

پرشین خودرو: صنعت خودرو اهمیت فراوانی در اقتصاد کشور دارد. اهمیت این صنعت به حدی است که وقتی روحانی رییس‌ جمهور کشورمان

 می‌خواهد از وزیر صنعت‌،معدن و تجارت دفاع کند به این بخش بزرگ از صنعت اشاره می‌کند.


به گزارش پرشین خودرو به نقل از روزنامه دنیای خودرو، روحانی در مجلس البته با انتقاد از خودروسازان گفت: نمی‌توانیم تنها براساس فناوری داخلی حرکت کنیم، باید فناوری داخلی را تقویت کنیم، ۵۰ سال است خودرو ساز هستیم، آیا توانستیم با خودروی خود بازار صادراتی بدست بیاوریم؟ آیا توانستیم بازارآسیا و اروپا و شرق و غرب را به دست بیاوریم؟

وی با انتقاد از خودروسازان در خصوص عدم تغییر در تکنولوژی تولید خودروها می‌افزاید: نمی‌توانیم تنها براساس فناوری داخلی حرکت کنیم، باید فناوری داخلی را تقویت کنیم، ۵۰ سال است خودرو ساز هستیم، آیا توانستیم با خودروی خود بازار صادراتی بدست بیاوریم؟ آیا توانستیم بازارآسیا و اروپا و شرق و غرب را به دست بیاوریم؟

روحانی همچنین با بیان اینکه خودرویی که امروز می‌آوریم و بومی می‌کنیم ، ۱۰ سال دیگر فناوری آن تغییر می‌کنداظهار کرد: دیگر کسی این خودرو را با مصرف بالا و استهلاک فراوان نسبت به خودروی روز نمی‌خرد. نمی‌شود روی یک تکنولوژی ایستاد و گفت بومی است و ما روی آن می‌ایستیم، در این شرایط نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

رییس جمهور در بخشی از صحبت‌هایش بر ایجاد اشتغال از راه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود فناوری‌های نوین تاکید می‌کند که نشان‌گر رویکرد دولت دوازدهم در مسیر ایجاد اشتغال با کمک و حضور خارجی‌ها است.

در همین زمینه سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو و مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا به روزنامه می‌گوید:

صنعت خودرو باید یواش‌یواش از رویکرد فعلی‌اش که بستن قرارداد با خودروسازان خارجی است جدا شود. ما با کیا، سیروئن، پژو و چندین شرکت دیگر همکاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نتیجه این قراردادها طی زمان طولانی منجر به داخلی‌سازی می‌شود می‌گوید: متاسفانه تمام این قراردادها شبیه هم هستند و صرفا به مونتاژ داخلی منجر می‌شود و طی زمان طولانی به ساخت داخلی می‌رسد. یعنی زمانی‌ که این خودروها در کشورهای دیگر از خط تولید خارج می‌شود تازه آن‌ها به ما کمک می‌کنند که ساخت داخل را انجام بدهیم.

مدنی به لزوم تغییر در رویکرد خودروسازان تاکید می‌کند و معتقد است: تا به امروز ما به اندازه کافی با خودروسازان خارجی قرارداد منعقد کرده‌ایم و آنچه که باید از آن‌ها یاد می‌گرفتیم را گرفته‌ایم.

صحبت‌های روحانی در مجلس هشدار جدی به خودروسازان بود که در صورتی که نتوانند تولیدات به‌روز داشته باشند با مشکل رو‌به‌رو خواهند شد. انتقاد رییس‌جمهور از عدم سرعت توسعه محصولات است چرا که در حال حاضر نیز خودروهایی در بازار وجود دارد که سال‌های سال است که از خط تولید خودروسازان اصلی خارج شده‌اند. قطعا با تولید خودروهایی که هم از نظر ظاهری و هم از لحاظ کیفی و تکنولوژی بسیار قدیمی هستند نمی‌توان به صادرات حتی فکر کرد.

روحانی از بهانه‌جویی خودروسازان نیز به شدت انتقاد کرده است. به نظر می‌رسد این صحبت‌های رییس‌جمهور کار را برای وزیر صنعت سخت خواهد کرد و باید گفت که روحانی از شریعتمداری کار اساسی می‌خواهد و این شاید منجر به تغییرات بسیاری در صنعت خودرو کشورمان خواهد شد.

در همین زمینه وهاب عقیقی کارشناس صنعت خودرو و از مدیران سابق این صنعت به روزنامه دنیای خودرو می‌گوید: از چند منظر می‌توان به صحبت‌های آقای روحانی نگاه کرد. اینکه باید فناوری و تکنولوژی ساخت داخل را تقویت کنیم کاملا صحیح است و هیچ شکی نیست. خودروسازان ما باید خود را با شرایط و فناوری روز دنیا وفق دهند. اما آیا دولت هم از این قضیه حمایت کرده است و یا اینکه خودروسازان ما فقط در انحصار خودروسازان دولتی بوده است.

وی با اشاره به صحبت‌های روحانی مبنی بر به دست آوردن بازارهای صادراتی می‌گوید: به نظر بنده ما همین‌که در صنعت خودرو به حد خودکفایی برسیم که بازارمان جولانگاه خودروسازان چینی نباشد موفقیت بزرگی است. از زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، صنعت خودرو عرصه حضور چینی‌ها شد. انواع خودروهای چینی وارد بازار شده و متاسفانه قدرت خرید مردم نیز برای خرید خودروهای ژاپنی و کره‌ای کفایت نمی‌کند. همین که ما به سطحی از کیفیت برسیم که دست خودروهای چینی از بازارمان کوتاه شود به موفقیت رسیده‌ایم.

عقیقی با بیان اینکه در این چند سال ما انتظار داشتیم صنعت خودرو کشورمان بهتر شود اما این چنین نشد و مردم متضرر شدند اظهار کرد: واقعا باید گفت که صادرات خودرو به اروپا پیشکش، ابتدا باید کیفیت خودروهای داخلی را بالا ببریم. باید سطح کیفی خدمات پس از فروش را افزایش دهیم. وقتی بازار داخلی را درست کنیم و به اصطلاح باگ‌های خودروسازی‌های داخل را بر طرف کردیم، می‌توانیم امیدوار به صادرات باشیم. در چند سال گذشته مردم از شرایط صنعت خودرو نا امید شده اند.

وی در ادامه می‌افزاید: امیدواریم با قراردادهای جدیدی که منعقد شده و رویکردی که آقای روحانی دارد، بتوانیم سطح مطلوب از کیفیت را به مردم ارائه بدهیم.

عقیقی همچنین می‌افزاید: باید شرایطی فراهم شود که نیروی کار جوان از انتقال فناوری به داخل بهره‌مند شود و خط تولیدمان راه بیافتد و حداقل برای بازار داخلی کشورمان خودروی با کیفیت تولید کنیم.

وی با تاکید بر نقشی که دولت برای خودروسازان در سال‌‌های اخیر داشته است می‌گوید: دو سال پیش مردم تحریم خرید خودرو را تحریم‌ کردند اما این دولت بود که با ارائه طرح و تسهیلاتی انبار خودروسازان را خالی کرد. تا زمانی که دولت و وزارت صمت این چنین نگاهی دارد ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که در کیفیت و صادرات خودرو به موفقیتی برسیم.
#6
خواسته نماینده مجلس خبرساز از شریعتمداری در مورد خودرو

 1396/6/1


عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس که با خوردن گلابی در صحن مجلس خبر ساز شده بود، ۸ خواسته از وزیر صنعت در مورد صنعت خودرو مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نادر قاضی‌پور که در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت با برداشتن چند گلابی و خوردن در صحن علنی مجلس

خبرساز شده بود و دیروز هم در این مورد شفاف سازی کرد، درخصوص چشم‌انداز 4 ساله صنعت خودرو در دولت دوازدهم به خانه ملت گفت: خودروسازی یک

صنعت بزرگ و اشتغال آفرین است که سرمایه در گردش بسیار بالایی را دارد.


وی با بیان اینکه نگاه ما به این صنعت باید به عنوان یک بنگاه اقتصادی باشد نه بنگاه سیاسی، ادامه داد: از شریعتمداری تقاضا داریم تا این نگاه را تغییر دهد و

شرکت‌های زیان ده را حذف کند، افراد غیرمتخصص را بر صنعت خودروسازی تحمیل نکند، هزینه‌های زائد را به صفر برساند، تسهیلات بدون سود را در اختیار آنها قراردهد و از قطعه‌سازان خرید نقدی داشته باشد.


وی ادامه داد: وزارت صنعت باید پیگیری‌های لازم را به‌منظور جلوگیری از واردات قطعات خارجی و بی‌کیفیت داشته باشد و همچنین تعرفه واردات خودروهای

خارجی را افزایش دهد، چرا در شرایطی که کیفیت خودروهای داخلی بهتر است اجازه می‌دهیم خودروی بی‌کیفیت چینی وارد شود.

قاضی‌پور با اشاره بر اینکه طرح جامع خودرو در وزرات صنعت تعریف نشده، افزود:طرح جامع خودرو از معادن آغاز و بخش‌های قطعه‌سازی،نوآوری و انتقال فناوری را

دربر می‌گیرد.در قراردادهای بین‌المللی که بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد شده، باید در مدت 3 سال کل موتورهای خودروها در داخل تولید شود.
#7
/گزارش خبری/

۱۰:۰۲ | ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
نخستین جلسه شورای راهبردی در مورد آینده صنعت خودرو‎ تشکیل شد

پرشین خودرو: نخستین جلسه شورای راهبردی برای برنامه‌ریزی آینده صنعت خودرو، امروز دوازدهم شهریورماه در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش پرشین خودرو، براساس نامه محمد نقی‌زاده دبیر شورای راهبردی آینده صنعت خودرو، هیات وزیران در پی مصوبه‌ای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را که متولی انجام «برنامه ملی

آینده‌نگاری علم و فناوری کشور است» ملزم کرده تا با تشکیل دبیرخانه‌ای نسبت به جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز جهت تدوین استراتژی صنعت خودرو اقدام کند.

براساس این گزارش، ریاست‌جمهوری صنعت خودرو را به عنوان یکی از حوزه‌های دارای اولویت برای داشتن برنامه مشخص انتخاب کرده است.

این نشست در پی مصوبه هیات وزیران وتشکیل دبیرخانه‌ای به همین منظور در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با حضور مسئولان، دست‌اندرکاران دولتی، بخش خصوصی وبرخی فعالان این حوزه امروز

در تهران برگزار می‌شود تا نسبت به بررسی، معارفه، هم‌اندیشی و تبادل‌نظر حول برنامه آینده خودرو اقدامات لازم صورت ‌گیرد.

اولین نشست با موضوعاتی نظیر تشریح برنامه ملی آینده نگاری، راهبردی برنامه آینده صنعت خودرو،تشریح برنامه آینده صنعت خودرو، اهداف و مسیر پیش رو،پیشران‌ها و روندهای آتی صنعت خودرو تشکیل

می‌شود.
در نشست امروز، دکتر مهدی الیاسی (معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی این نهاد)، دکتر منوچهر منطقی (رئیس شورای راهبردی آینده صنعت خودرو) و دکتر محمد نقی‌زاده (دبیر این شورا) در مورد آینده

صنعت خودرو دیدگاه‌های خود را بیان خواهند کرد و سایر صاحب‌نظران در حوزه تولید، واردات و تحقیقات خودرو نیز به بیان نقطه‌نظرات خود خواهند پرداخت.
#8
حقوقی کف سهام خودرو و سایپا را در این قیمتها بسته است روند اینا بستگی به حقوقی دارد اگر حقوقی بیاد بالاتر بخرد میتواند با لیدری سایپا صف خرید شود
بنظر شاخص خودرو نیز پایین زیادی ندارد و سهام گروه از این نقطه میتواند یه بالا بزند فعلا اگر دارید فروشنده نباشید تا برویم مهرماه چون در مهر اصلاح زمانی انها نیز تمام میشود
در مهرماه مشخص خواهد شد عیار گروه خودرو چند هست اگر در مهرماه توانستند مقاومتها بشکنند نوید گزارش 6 ماهه خوب نیز دارند وگرنه باز احتمال شکست حمایتهای مهم فعلا کم هست ممکن است بعد روند افقی شود....
به گروه فوق حرفه ای و نوسانگیران بورس بپیوندید vip  رایگان

همراه با سیگنالهای شارپ خرید و فروش و آموزش تکنیکال

صدها تریدر حرفه ای بورس حقیقی و حقوقی اینجا جمع هستند



https://t.me/joinchat/CKZD8kMQizLL2C9QVH8jug
#9
(12-09-2017, 06:37 PM)جان مورفی نوشته: حقوقی کف سهام خودرو و سایپا را در این قیمتها بسته است روند اینا بستگی به حقوقی دارد اگر حقوقی بیاد بالاتر بخرد میتواند با لیدری سایپا صف خرید شود
بنظر شاخص خودرو نیز پایین زیادی ندارد و سهام گروه از این نقطه میتواند یه بالا بزند فعلا اگر دارید فروشنده نباشید تا برویم مهرماه  چون در مهر اصلاح زمانی انها نیز تمام میشود
در مهرماه مشخص خواهد شد عیار گروه خودرو چند هست اگر در مهرماه توانستند مقاومتها بشکنند نوید گزارش 6 ماهه خوب نیز دارند وگرنه باز احتمال شکست حمایتهای مهم فعلا کم هست ممکن است بعد روند افقی شود....


مورفی عزیز ما که بچه نیستیم و از دغلکاریهای خودروسازها که در گزارش سه ماهه و نه ماهه که میدهند بخوبی آگاهی داریم. اینها چون حسابرسی نمیشه میان و میگن که ما سود ساختیم و دست آخر در گزارش 12 ماهه میبینید که چه زیانهایی میسازند.

تهران که به مرز اشباع رسیده از دست خودرو  

خارجیها هم که هیچ وقت تویوتا و هیوندا و بنز را ول نمیکنند که بیان فرقون ایرانی بخرند.

ایران تو صنعت خودروسازی زاییده است. فقط یک سفره پهن کردن برای مفت خوری و ملت را بکام مرگ فرستادن.

در حال حاضر خرید ماشین برای مردم مثل این هست که دارید برای راهنمایی و رانندگی و دولت بیگاری میدهید. با این همه دوربین و قوانین و جریمه
#10
(12-09-2017, 06:52 PM)مهدی نوشته:
(12-09-2017, 06:37 PM)جان مورفی نوشته: حقوقی کف سهام خودرو و سایپا را در این قیمتها بسته است روند اینا بستگی به حقوقی دارد اگر حقوقی بیاد بالاتر بخرد میتواند با لیدری سایپا صف خرید شود
بنظر شاخص خودرو نیز پایین زیادی ندارد و سهام گروه از این نقطه میتواند یه بالا بزند فعلا اگر دارید فروشنده نباشید تا برویم مهرماه  چون در مهر اصلاح زمانی انها نیز تمام میشود
در مهرماه مشخص خواهد شد عیار گروه خودرو چند هست اگر در مهرماه توانستند مقاومتها بشکنند نوید گزارش 6 ماهه خوب نیز دارند وگرنه باز احتمال شکست حمایتهای مهم فعلا کم هست ممکن است بعد روند افقی شود....


مورفی عزیز ما که بچه نیستیم و از دغلکاریهای خودروسازها که در گزارش سه ماهه و نه ماهه که میدهند بخوبی آگاهی داریم. اینها چون حسابرسی نمیشه میان و میگن که ما سود ساختیم و دست آخر در گزارش 12 ماهه میبینید که چه زیانهایی میسازند.

تهران که به مرز اشباع رسیده از دست خودرو  

خارجیها هم که هیچ وقت تویوتا و هیوندا و بنز را ول نمیکنند که بیان فرقون ایرانی بخرند.

ایران تو صنعت خودروسازی زاییده است. فقط یک سفره پهن کردن برای مفت خوری و ملت را بکام مرگ فرستادن.

در حال حاضر خرید ماشین برای مردم مثل این هست که دارید برای راهنمایی و رانندگی و دولت بیگاری میدهید. با این همه دوربین و قوانین و جریمه
 
اگر مافیا بخواهند  گروه حرکت کند به گفته های من و تو هیچ توجه ای نمیکنند این را کاملا اطمینان داشته باش
با این جملات فقط خودت را تسکین میدهی !! و این را هم بدان که وقت حرکت گروه نیست فعلا


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 3 مهمان